”220€”

Kuvassa näkyvä summa on se, joka erottaa maankäyttösopimuksen syntymisen ja syntymättömyyden.

Olin tänään töissä, seurasin vierestä kun CRM-pääkäyttäjämme opasti uuden toiminnallisuuden käyttöä eräälle myyjistämme, kun puhelin soi. Soittajana oli erään kumppaniyrityksemme edustaja joka ei ollut löytänyt oikean yhteyshenkilömme yhteystietoa tarpeeksi nopeasti. Puhelussa sain tarjouspyynnön sekä yhden parannettavan asian yhteistyössämme. Puhelun aikana kuului koputuksen ääni, mutta koska toisessa päässä oli asiakas, en katsonut kuka soittaa. Kun puhelu oli päättynyt, katsoin, enkä ollut uskoa silmiäni! Soittaja oli henkilö joka omistaa mökkitonttiamme ympäröivät maat!

Puhelussa hän pahoitteli sitä, ettei ole vielä antanut suostumustaan maankäyttöön kaapelin kaivuuta varten ja kertoi, että hänellä ei ole mitään sitä vastaan, että saisin mökille sähköt. Asia on jopa päinvastoin, alueen aktiivisempi käyttö olisi erittäin hyvä juttu. Seuraavaksi hän kertoi ajautuneensa ”törmäyskurssille” sähköyhtiön edustajan kanssa keskustelussa korvaussummasta. Kerroin, etten tiedä korvaussummien suuruudesta yhtään mitään, mutta olisin valmis maksamaan omistani hänelle tarvittavan summan jotta sopu löytyisi. Tässä vaiheessa hän kertoi minulle korvattavan summan ja hänen näkemyksensä oikeudenmukaisesta määrästä. Näiden rahasummien ero on 220€. Kerroin voivani siirtää hänen tililleen summan välittömästi, jos se auttaisi. Tästä hän kuitenkin kieltäytyi ja kertoi, ettei halua minulta mitään, vaan verkkoyhtiöltä. Seuraavaksi hän ehdotti, että voisin ehdottaa maksavani k.o. summan verkkoyhtiölle, joka voisi sen maksaa hänelle. Kerroin, ettei mikään taho tuohon voi tietenkään suostua. Hän tulisi vääjäämättä käyttämään tapausta ennakkona ja vaatisi jatkossa kaikissa tapauksissa samaa. Useampaan kertaan hän ehdotti vaihtoehtoisia tapoja saada sähkö mökille, häntä ei haittaisi tippaakaan, jos vetäisin jatkojohdon hänen maidensa läpi esim. naapuritilalta. Puhelu päättyi näiltä osin naapurimaanomistajan pahoitteluun tilanteesta ja hänen ymmärrykseensä siitä, että olen tilanteen ainut kärsijä.

Minusta tuntui, että puhelun tarkoituksena oli puhdistaa ilmaa väliltämme sekä saada minut toimimaan vipuvartena jatkoneuvotteluja varten.

Päivän päätteeksi päätin soittaa verkkoyhtiöön. Sainkin sopimusneuvotteluista vastaavan henkilön heti linjan päähän ja hän tunnisti tapauksen heti. Hän kertoi avoimesti verkkoyhtiöiden tavasta toimia tämän kaltaisissa asioissa ja siitä kuinka heidän maksamansa sopimuskorvaukset määräytyvät. Kerroin naapurimaanomistajan ehdotuksesta ja näkemykseni siitä, mikä sen takana oli. Laskimme nopeasti kyseisen suuruisen korvaussumman muutoksen vaikutukset vuositasolle, kyseessä oli suurehko summa, liki 4,7M€! Verkkoyhtiön mies kertoi, että he tekevät vuodessa 3500 – 4000 maankäyttösopimusta joista tällaiseen tilanteeseen ajautuu noin kymmenen. Hienoa, ettei yhtään sen enempää! Toki tuntuu ikävältä tämä yksikin kohdalle sattunut.

220€ on siis se summa, joka estää meitä viettämästä täysipainoista mökkielämää. Ei ole kaikkinensa kovin suuri summa, maksaisin sen mielelläni asian ratkaisemiseksi. Harmi vain, ettei rahani tässä tapauksessa kelpaa kummallekaan osapuolelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *